FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Aflevering 1 - opdracht 1 : De Megami brug
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Morphic Minds forum index -> Seizoen 2010
Infocenter
Forum
Er zijn in totaal 4 gebruikers online (0 geregistreerd en 4 gasten)
Twitter
Volg de laatste tweets van kandidaten
Hier kun je deze site toevoegen aan je favorieten.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Steven

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2010 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Hier zien we duidelijk, dat Barbara er werk van maakt om aan de andere kant van de groep te komen! Hier zouden we van af kunnen leiden dat Barbara voorkennis had (MOL) en liever aan de andere kant van de groep zat: ivm de keuze van plek in de opdracht.

Maar we hebben wel in dit topic, al vaker gezegd dat we denken dat de beste positie voor de mol, op de boot zou zijn. Het zou dus nogal vreemd zijn als Barbara (als mol, speculatief gezien) de keus zou maken om boven op de peilers terecht te komen.

Daarom denk ik ook dat het misschien belangrijker is om een paar screenshots te hebben van: de opstelling voor het pakken van de molboekjes, en de opstelling na het pakken van de Molboekjes. Ik denk dat we hier meer uit kunnen halen, dan het lopen op de trap.

Moeten we dan in de eerste opdracht vier mensen af laten vallen omdat ze in jouw ogen niet op de optimale molplek staan. wink
Dit komt misschien als een verrassing maar het is zelf een keer voorgekomen dat de mol aan een hele opdracht niet meedeed (De roadtrain opdracht in Australie).

Dan claimt Hind ook nog dat ze Barbara Tim heeft horen roepen. Als we Hind geloven dan heeft Barbara wel even staande op de pijlers de opdracht gemold. Want hierdoor namen ze ook aan dat Erik op de peiler zou staan en Loretta en Frits vanwege hun hoogtevrees in de helicopter zouden zitten.
Zo niet dan is Hind verantwoordelijk voor het mollen van deze opdracht.devil

Misschien is het zo dat zowel Barbara als Hind positie kiezen. Barbara wat nadrukkelijker dan Hind midden op de trap. Hind kiest pas haar uiteindelijke positie bij binnenkomst in de tempel.
Allebei een cruciale positie ten aanzien van het uiteindelijke mislukken van deze opdracht.

TTT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StatS^|^SuckS

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2010 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan ook nog zijn dat de mol niks hoefde te doen, omdat als hij later pas gaat mollen er al vooroordelen bestaan over anderen. Dit maakt hem minder verdacht.

Deze aflevering vond ik niet echt duidelijk wie er gemold had, omdat er meer leek of er meerdere mensen molden...

Pessa Pessa <3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2010 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Steven schreef:

Misschien is het zo dat zowel Barbara als Hind positie kiezen. Barbara wat nadrukkelijker dan Hind midden op de trap. Hind kiest pas haar uiteindelijke positie bij binnenkomst in de tempel.
Allebei een cruciale positie ten aanzien van het uiteindelijke mislukken van deze opdracht.

Je kunt bij één incident nooit zeker zijn van opzet of toeval (of een verklaring waarvan ons simpelweg de informatie ontbreekt). Bij een opstapeling van incidenten onstaat een patroon en die hebben een oorzaak. Rolling Eyes
Misschien kunnen we daar wel iets mee, maar dan moet je wel beginnen met het vaststellen van de incidenten. En niet dan al aan molvooroordeel ten onder gaan.
Ik constateer : Een Barbara incident. Rolling Eyes

3p
Naar boven
Duncton

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2010 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik de mol was geweest, dan had ik gezorgd dat ik in de helicopter terecht zou komen. Je hebt dan de ultieme controle.

Wordt er op de boot een fout gemaakt, dan hoef je eigenlijk al niks meer te doen. Een fout antwoord scheelt immers al 5000 euro in de pot. Gaat alles goed op de boot, dan kan je altijd zelf nog de zaken door elkaar gaan halen.

Je moet dan natuurlijk wel weten of er op de boot fouten gemaakt worden. Daarvoor is het nodig te weten wie op welke pilaar staat. Misschien is dat vanuit de helicopter te zien, misschien heb je vantevoren inzicht gehad in het selectieproces (de kaarten met persoonlijke verhalen die bepalen wie waar komt te staan). Daarna is het kleuren uit je hoofd leren en kijken wat er gebeurt. Smile
Naar boven
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2010 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Duncton schreef:
Als ik de mol was geweest, dan had ik gezorgd dat ik in de helicopter terecht zou komen. Je hebt dan de ultieme controle.

Je bent niet alleen in die helicopter en die vlaggen waren redelijk goed te zien. Bovendien staan de andere kandidaten bij het openen van de sloten op je handen te kijken. Zij weten ook welke vlaggen er zijn gehesen. Zij kunnen achteraf ook met elkaar bespreken wie waar stond op de pijlers. Als de kandidaten op de boot dan concluderen dat het op de boot goed is gegaan en in de helicopter alsnog fout dan loop je erg in het oog.

Alleen als de twee in de helicopter afspreken dat ze zeggen tegen de groep dat ze het heel slecht konden zien en het daarvoor goed zou zijn gegaan kan er gemold worden in de helicopter. Je bent dan afhankelijk van je partner in crime en dat is geen ultieme vorm van controle.

3p
Naar boven
Duncton

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2010 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Daar had ik inderdaad even overheen gekeken. blush Volgens mij blijft het mogelijk je partner te manipuleren, ook omdat ze ter plekke de combinaties moesten onthouden, maar als je als enige van de groep iets anders beweert maak je je inderdaad wel erg verdacht...

Ik blijf er wel bij dat dit voor de mol een opdracht was om in actie te komen, omdat er relatief gemakkelijk veel geld uit de pot te houden is. En de fouten zijn inderdaad op de boot gemaakt...
Naar boven
Jan Lenting

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2010 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik wil ook even een paar opmerkingen maken, dus daar gaatiedan.
Jou googlemaps plaatje (zie p.1) is fout Barbara staat namelijk niet bij de A. Kijk maar eens naar de voet van de brug, de gebouwen en de berg. bovendien staat het plaatje rechtop, met andere woorden noorden is boven wat betekend dat rechts het oosten ligt. Dus niet bij het kruisje, maar bij de rode stip.

Dan over het 'Barbara-incident': ze doet inderdaad moeilijk om links te komen maar staat bij de verdeling toch gewoon rechts. Lijkt me dus niet van belang.

De dingen die mij het meest opvielen waren:
Sanne krijgt het reisschema van een oud-mol

Sanne vergeet bijna een mol-boekje te pakken(mol hoeft natuurlijk geen aantekeningen te maken)

5 minuten moeten toch genoeg zijn om door te hebben dat het erom gaat wie op de torens stond. Frits geeft ook een hint in de goede richting: Tim, maar jij zat in de helikopter he.

Rode sleutelhanger is wel heel duidelijk (het kan toch niet zo duidelijk zijn? of wel?)

Hoe wist Tim dat Barbara dom deed over het opkomen van de zon, dit was immers toen ze al verdeeld waren? Hij kan dit natuurlijk van iemand anders gehoord hebben, maar hij verteld het alsof hij erbij was.
Naar boven
Steven

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2010 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Om misverstanden te voorkomen. Barbara staat inderdaad niet bij het rode A-tje. Dit A-tje is de positie die Googlemaps aangeeft als je zoekt naar de Megami bridge in Osaka.

De positie van Barbara is niet ingetekend op de kaart. Barbara staat op de oostelijke pilaar zoals ook in de toelichting bij het plaatje staat.

Op de tv-beelden is de brug 180 graden gedraaid.

TTT
Naar boven
celine

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2010 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Steven schreef:
Om misverstanden te voorkomen. Barbara staat inderdaad niet bij het rode A-tje. Dit A-tje is de positie die Googlemaps aangeeft als je zoekt naar de Megami bridge in Osaka.

Die A is van Google maps zoals door Steven uitgelegd.
Er is verder ook nergens beweert dat Barbara bij dat rode A'tje staat. Barbara staat op de oostpijler, rechts op de kaart en dus goed, zoals verder bij de uitwerking van de opdracht ook steeds wordt aangegeven!!
Die A is van Google maps, die krijg je als je zoekt op de naam van een locatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2010 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jan Lenting, welkom ok

Het punt van het door jou verkeerd begrepen google-A'tje lijkt me opgelost. wink

We proberen voor de leesbaarheid het forum op te delen naar verschillende onderwerpen. Dit onderwerp betreft de Megami brug opdracht. Discussie over de andere onderwerpen graag op de topics die daar voor zijn. Smile
Op die topics kun je ook meer informatie/meningen over de andere door jou aangedragen punten vinden.

3p
Naar boven
saliszo

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2010 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik ben ook een beetje nieuw op dit forum...
Maar wat mij opvalt is dat niemand iets zegt over dit filmpje
http://www.avro.nl/pages/player.aspx?maid=tcm:8-209471
Hier geeft iedere kandidaat en PJ ook aan of hij of zij de mol zou kunnen zijn. Wat mij opvalt is dat Frits zegt "niets is wat het lijkt". Nu wordt dit zinnetje in wie is de mol natuurlijk vaak gebruikt, maar het stond ook op het bordje waarmee de Japanner op het vliegveld aandacht trok. PJ zegt dit zinnetje ook, en wat me nog meer opvalt, hij is in zwart wit! Dit is zowieso al bijzonder, maar helemaal als je bekijkt dat de "hint" in de intro, het woordje "kleur" hiermee in verband gebracht kan worden. Manuel zegt dat hij negen tegenstanders heeft, Dit zou natuurlijk kunnen betekenen dat hij zelf de mol is, maar dit kan ook betekenen dat PJ de mol is... Dan heeft hij namelijk 9 tegenstanders, EN een mol... Op het moment dat Erik zichzelf vraagt: ben ik de mol, kijkt hij niet in de camera, iets wat alle andere kandidaten wel doen

Ook over dit filmpje heb ik nog niets gelezen:
http://www.avro.nl/pages/player.aspx?maid=tcm:8-208516
Hierin zegt barbara als een van de weinige niet het woord "meedoen" maar alleen dat het een superervaring is en dat het een spel is... Dit zou kunnen betekenen dat ze niet meedeed maar de boel saboteerde... Erik zegt: voor ons als kandidaten.. Je bent geen kandidaat als je de mol bent
Manuel zegt dat hij ondergedompeld wordt door en in de mol... wat wil hij hiermee zeggen? Kim zegt dat iedereen op zoek is naar de mol, dat zeg je niet snel als je zelf de mol bent lijkt mij..

Dit was mij toevoeging, eigenlijk heel nutteloos want conclusie hieruit is dat ik geen idee heb wie de mol is.. maarja
Naar boven
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2010 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi saliszo, welkom ok

De bovengenoemde filmpjes en eventueel reacties hierop staan niet in dit topic. Dit is het topic over de Megami-brug opdracht.
Misschien kun je de post even verplaatsten naar het volgende topiv verplaatsen : http://www.wieisdemol.org/forum/viewtopic.php?t=671
Anders wil ik het ook wel doen. Smile
'Praten' we daar verder. ok

3p
Naar boven
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Positie bepalen

Nog even een opmerking over het mogelijk kiezen van positie voordat de kandidaten de tempel binnenkomen, om zo in de gewenste groep terecht te komen. Sommigen menen te kunnen bepalen wat de beste molpositie is voor de opdracht op de Megami brug en gaan dan van de boot uit. Daar zijn ook redelijke argumenten voor aan te dragen. De volgende stap die zij dan zetten is dat ze dan ook aannemen dat de mol die positie dan ook wel gekozen zal hebben of iig dat dit het meest waarschijnlijk is.

In deze opdracht zouden er dan 6 of 7 kandidaten(afvaller op boot) onwaarschijnlijk worden als mol. Iedereen, dus ook de kandidaten in Japan, zouden via een dergelijke methode binnen een paar opdrachten(optelsom van beste posities) de mol kunnen afleiden.
Dit zou wel de snelste manier zijn voor de mol om zich te verraden. Very Happy
Omgekeerd is het kiezen van de boot, omdat hier gemold kan worden dus bij een dergelijke redenering de manier van de mol om de aandacht op zich te vestigen al direct bij de start. Ook dit is juist voor de mol een ongelukkig moment, omdat iemand die eenmaal wordt verdacht veel meer in de gaten wordt gehouden. Mensen stappen nu eenmaal niet zo snel van gevormde oordelen af.

Kan je het nu omdraaien? De mol zit zeker niet op de beste molpositie in zo'n eerste opdracht? Dat durf ik ook niet echt te beweren. De mol zou bijv. wel op de boot kunnen gaan, maar zich daar gedeisd houden. Of de mol kan ervoor kiezen juist wel behoorlijk op te vallen, onder het motto wat iedereen denkt dat wat snel opvalt de mol toch niet is.

Kortom je kunt bij het kiezen van positie hooguit kijken naar opvallend gedrag. Mensen die bewust positie blijken te kiezen. Iets dat bijv. Barbara en Hind lijken te doen op de trap. Ook daar valt dan wel weer wat tegenin te brengen. Het gedrag van Hind kan gewoon toeval zijn, erg opvallend is het op die trap niet en Barbara kan wel wat hebben willen zeggen tegen Loretta of haar iets aangegeven hebben. Je kunt dit soort zaken wel onthouden en optellen. Maar een beetje geduld en een 'open mind' kan je dan op de duur met een aardige redenering komen. Mensen die dit geduld niet hebben en nu al tot conclusies komen als dat Barbara zich minder verdacht heeft gemaakt door zich van de juiste molpositie af te bewegen (een cirkelredenering overigens) tonen aan dat argumenten slechts nog dienen om de eigen snelle keuzes te rechtvaardigen. devil

3p
Naar boven
AnneClaire

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 14:20    Onderwerp: Re: Voorselectie Reageer met quote

castor schreef:
emdee schreef:
Ben voor het eerst hier en moet zeggen: Mooi verwoord deze opdracht.
Alleen mis ik nog dat de mol kon kiezen waar hij/zij zou staan/zitten.
Wilde de mol op de boot, dan moest hij/zij bij de linker 4 personen gaan staan (vanuit PJ rechts gezien). De keuze voor de helikopter is niet in beeld gebracht. javascript:emoticon('Sad')

Hallo Emdee, welkom. ok

Daar hadden we idd. nog iets over kunnen opmerken. ok

De eerste 4 kandidaten worden door PJ aangewezen. PJ wist wie de mol was. "Voor de eerste opdracht wil ik dat jullie vieren die kant opgaan."
Deze kwamen op de boot terecht. Vervolgens : "en twee van jullie spreek ik straks op het dak". Later zegt Manuel "Dat werden Tim en Erik".
Loretta : En toen bleven er nog vier over.
PJ kan dus geregeld hebben waar de mol terecht kwam, mits de mol wat aan de buitenkant van de groep is gaan staan. Hij/zij kon dan het best achteraan de trap opkomen. Smile
Ik zal kijken of ik nog een plaatje kan plaatsen.

Wat mij opviel is dat Hind de trap op helemaal achteraan liep en daarna zich makkelijk helemaal links kon opstellen. Misschien is het niks maar het viel mij op Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 14:32    Onderwerp: Re: Voorselectie Reageer met quote

AnneClaire schreef:

Wat mij opviel is dat Hind de trap op helemaal achteraan liep en daarna zich makkelijk helemaal links kon opstellen. Misschien is het niks maar het viel mij op Smile

Hoi Anne Claire, welkom ok

Goed opgemerkt ok
Na de post die jij citeert(en ook nog direct boven jouw post) is dit vrij uitgebreid aan de orde geweest. Je vind hier ook allerlei foto's van de trap. Want Hind en ook Barbara vielen hier idd. op. Smile

3p
Naar boven
MaaikeN

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Jullie moeten eigenlijk nog ff de aflevering kijken, check ongeveer 18.15
Barbara staat boven op de brug te roepen: Hier is Barbara. Volgens mij weten ze daarom dat ze daar staat. Vervolgens blijft ze maar schreeuwen, vooral onzin als: Yoehoe, hiero, hier is Barbara....

Dan hoor je Frits roepen: Hier is Frits. Dat zegt hij 2 keer en bij de 2de keer hoor je in de echo: Hier is Tim. (ongeveer bij 18.39) Bij de eerste keer is het niet te horen, maar die 2de keer is echt duidelijk.
Ik denk dat Barbara hier heerlijk heeft lopen mollen.

Yvon Jaspers heeft volgens mij ook een keer op deze manier zitten mollen.... ok
Naar boven
Steven

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Frits staat pakweg zo´n 10 meter bij Barbara vandaan. Ze kunnen normaal met elkaar praten zoals we in de aflevering ook kunnen zien.

Als Barbara zo duidelijk na Frits, dit is Tim roept, dat dat 200 meter verderop in een boot te horen is, vind ik het, persoonlijk, onwaarschijnlijk dat Frits dat niet ook gehoord heeft.

TTT
Naar boven
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mol ontmaskert

Nog geen halve minuut in het programma, bij de introductie van de kandidaten zien en horen we dit.

Ik had een deel van dit fragment verderop in het programma al gezien, waarin Barbara opvallend positie kiest voor de selectie van opdracht 1.
Voor de intro vond ik nog een veel uitgebreider stukje van deze switch.

3p
Naar boven
keesch

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

castor schreef:
Mol ontmaskert

Nog geen halve minuut in het programma, bij de introductie van de kandidaten zien en horen we dit.

Ik had een deel van dit fragment verderop in het programma al gezien, waarin Barbara opvallend positie kiest voor de selectie van opdracht 1.
Voor de intro vond ik nog een veel uitgebreider stukje van deze switch.

Ja, maar we hadden toch al bedacht dat Barbara juist niet heeft zitten mollen tijdens die opdracht?
Naar boven
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

We?
Je hebt naar de tekst van PJ geluisterd?

3p

Laatst aangepast door castor op Do Jan 14, 2010 17:34, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
keesch

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

castor schreef:
We?

Koninklijk meervoud Smile
Nee, ik bespeur een algemene tendens op dit forum dat er alleen geblunderd is op de boot en dat er daar dus gemold zal zijn. Te meer daar Barbara als enige wel goed gespot werd vanuit de boot lijkt het me heel sterk dat ze heeft kunnen mollen vanaf de brug.
Naar boven
castor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zou ik het topic nog eens lezen, zoals de wat uitgebreidere post van mij hier een paar posts boven.(Positie bepalen) Ik denk persoonlijk dat er veel is misgegaan op de boot. Dat is niet perse hetzelfde als gemold. De post die je aanhaalt slaat op de tekst van PJ uitgesproken terwijl Barbara switched. Luister maar... Smile

3p
Naar boven
Steven

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Huh wreck

TTT
Naar boven
keesch

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Waarmee je suggereert dat Barbara wint omdat zij de mol ontmaskert in de laatste aflevering? (en dus de winnaar is en niet de mol)
Naar boven
Steven

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben niet op zoek naar een hint naar de winnaar.

Het programma heet niet Weekend de winnaar? Laughing

TTT
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Morphic Minds forum index -> Seizoen 2010 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: